Zwangerschapsklachten

Tijdens de zwangerschap verandert er veel in je lichaam, dat kan ongemakken veroorzaken. Hieronder beschrijven we de meest voorkomende zwangerschapsklachten.

Misselijkheid

De eerste vier maanden van de zwangerschap maakt de placenta HCG aan. Hiervan kunnen zwangere vrouwen misselijk worden. Vaak alleen ’s ochtends, soms de hele dag door. Na vier maanden verdwijnt het HCG uit je lichaam en zal de misselijkheid meestal afnemen.

Tips
:

  • Voor het opstaan wat eten en drinken
  • Kleine maaltijden verspreid over de dag eten
  • Regelmatig eten en drinken zodat je geen lege maag hebt
  • Voldoende rust nemen

Als je blijft overgeven, het drinken ook niet meer lukt of je extreem afvalt, neem dan contact met ons op.

Vermoeidheid

Er groeit een kindje in je buik en je lichaam verandert voortdurend, dat kost veel energie. De meeste zwangeren hebben vooral de eerste drie maanden en de laatste weken last van vermoeidheid.

Tips
:

  • Neem voldoende rust
  • Eet gevarieerd en gezond
  • Zorg voor voldoende buitenlucht en beweging

Bandenpijn

Een veel voorkomende zwangerschapsklacht is bandenpijn. Dit is een trekkende of stekende pijn in de liesstreek. Het is een vervelende pijn, maar is niet schadelijk. Het wordt veroorzaakt door rek de banden die gewoonlijk de baarmoeder op zijn plaats houden. Soms is de pijn hinderlijk, bijvoorbeeld als je gaat lopen of als je uit een zittende houding omhoog komt. Vaak verdwijnt bandenpijn in de loop van de zwangerschap. Warmte helpt soms de pijn te verminderen.

Brandend maagzuur

Onder invloed van het hormoon progesteron verslapt het maagklepje, waardoor er maagzuur omhoog kan komen. Dit voelt branderig aan in de (gevoelige) slokdarm.

Tips:

  • Eet kleine maaltijden en geef je maag zoveel mogelijk ruimte door rechtop te zitten
  • Blijf na het eten een half uurtje rustig zitten
  • Drink geen koffie of frisdranken met koolzuur. Soms helpt een slokje melk of lepel vla tegen het branderige gevoel
  • Eet niet te veel, te vet, te gekruid, te warm of te koud

Mocht dit niet voldoende helpen kan je bij de apotheek of drogist een drankje tegen maagzuur halen, bijvoorbeeld Antagel of Regla-pH. Ook mag je Rennies gebruiken.

Obstipatie (verstopping)

Ook obstipatie wordt veroorzaakt door het hormoon progesteron. De darmen worden slapper en gaan trager werken. Daardoor blijft ontlasting langer in de darmen aanwezig en wordt er meer vocht aan onttrokken. De ontlasting wordt hierdoor harder en de verstopping kan een gevoelige buik veroorzaken.

Tips:

  • Veel water drinken
  • Vezelrijke voeding eten, zoals rauwkost, fruit, volkorenbrood en peulvruchten
  • Zorg voor voldoende beweging om de darmen te stimuleren

Werkt dit niet voldoende, dan kan je ook Roosvicee-laxo proberen en/of Nutricia Stimulance. Blijft het een probleem, overleg dan met ons wat te doen.

Aambeien

De aderen rond de anus verslappen onder invloed van het hormoon progesteron. Bovendien wordt de druk van de baarmoeder op het onderlichaam groot. Tijdens de ontlasting kunnen de aderen uitstulpen en aambeien vormen. Aambeien kunnen ook inwendig voorkomen. Belangrijk is verstopping te voorkomen (zie ‘Obstipatie’). Gebruik een aambeienzalf die geschikt is voor zwangeren, zoals Curanol (zalf en tabletten).

Spataderen

Onder invloed van het hormoon progesteron verslappen de aderen in je benen. Bovendien moet het bloed uit de benen langs de vergrote baarmoeder worden terug gepompt naar het hart en dat gaat moeizaam. Daardoor ontstaat een verhoogde druk in de onderste aderen. Spataderen kunnen ook voorkomen in de schaamlippen.

Tips:

  • Geen strakke broeken of panty’s dragen
  • Niet te lang in één houding zitten of staan, niet met de benen over elkaar zitten
  • De benen omhoog houden
  • Geen hoge hakken dragen
  • De benen afdouchen met koud water

Mocht je veel last hebben van spataderen, dan kan het helpen om steunkousen of een steunpanty te gaan dragen.

Extra afscheiding

Tijdens de zwangerschap is er een betere doorbloeding in de vagina, waardoor er meer vocht en slijm wordt geproduceerd. Dat is functioneel: schadelijke ziektekiemen kunnen zo minder makkelijk binnendringen. De afscheiding is niet te verminderen.

Tips:

  • Was de vagina niet met zeep, maar alleen met water
  • Draag katoenen ondergoed en gebruik geen inlegkruisjes

Bij jeuk, pijn bij het vrijen of een branderig gevoel kan er sprake zijn van een schimmelinfectie. Het is dan verstandig om naar de huisarts te gaan voor een kuurtje. Eventueel kan je bij de drogist zelf een vaginaal tablet kopen tegen vaginale schimmelinfectie (Canesten Gyno). Meld dit even aan ons tijdens het spreekuur.

Jeuk

In de zwangerschap kan je last krijgen van jeuk en huiduitslag. Dit kan komen door hormonen, doordat de huid oprekt door groei, of door een verhoging van galzure zouten in het bloed doordat deze  niet goed kunnen worden afgevoerd.

Tips:

  • Lauw douchen
  • Luchtige kleding van natuurlijke materialen dragen
  • Mentholpoeder of -crème op de jeukende plekken doen
  • Gebruik zo min mogelijk zeep en vermijd geparfumeerde bodylotion

Na de bevalling verdwijnt de jeuk vanzelf.

Vocht vasthouden

Door de toegenomen druk op de aderen kan er vocht uit de bloedvaten treden en in het omliggende weefsel terechtkomen. Dit gebeurt vooral in voeten, enkels en handen. Het is een normaal verschijnsel tijdens de zwangerschap. Het toegenomen vocht in de handen kan een tintelend en doof gevoel geven in de vingers (carpaal tunnel syndroom). Dit is erg vervelend maar kan geen kwaad.

Tips:

  • Niet te lang in dezelfde houding staan of zitten
  • Warmte vermijden
  • De voeten omhoog leggen
  • Veel water drinken

Mocht je ineens veel vocht gaan vasthouden en ook andere klachten krijgen, neem dan contact op met ons.

Slecht Slapen

Slecht slapen komt veel voor in de zwangerschap. Dat heeft te maken met de groeiende baarmoeder waardoor je minder comfortabel ligt. Ook geestelijke onrust die de aanstaande bevalling en moederschap teweeg kunnen brengen, zorgt voor verminderde nachtrust. Daarnaast moet je ’s nachts vaker plassen.

Tips

  • Neem ’s avonds geen drinken met cafeïne (koffie, thee, cola) en drink niet te veel vlak voor het slapen gaan
  • Neem een warm bad of warme douche
  • Drink wat warme melk
  • Ga een blokje om
  • Probeer ontspannen te gaan slapen

Mocht je ’s nachts wakker worden, probeer dan weer te gaan slapen. Lukt dit niet; maak er geen punt van en zoek afleiding.

Gerelateerde onderwerpen


Back to Top