Adviezen

Je hoeft jezelf geen overdreven beperkingen op te leggen wat betreft werk, voeding, lichaamsbeweging en seksualiteit. Het lichaam van een vrouw is erop gebouwd een kind te kunnen dragen. Dat neemt niet weg dat het soms een hele belasting is, zowel geestelijk als lichamelijk. Het kan zijn dat je niet meer alles in hetzelfde tempo en met hetzelfde gemak kan doen als voor de zwangerschap. Luister dan naar je lichaam en neem voldoende rust. Bedenk dat het een tijdelijke periode is en dat er veel in in je lichaam gebeurt of gaat gebeuren.

Probeer op je voeding te letten; eet gevarieerd en gezond. Er zijn een aantal dingen die je beter kunt laten staan, om listeriose- en toxoplasmosebesmetting te voorkomen. Dat kan namelijk gevaarlijk zijn voor het ongeboren kindje. De adviezen zijn als volgt:

  • Eet geen rauw vlees
  • Neem geen rauwe melk of kaas die van rauwe melk is gemaakt (als er ‘au lait cru’ op de verpakking staat bevat het rauwe melk)
  • Wees voorzichtig met vitamine A (dat zit in grote mate in leverproducten)
  • Neem maximaal 100 gram roofvis per week (kan veel kwik bevatten)
  • Neem geen vacuüm voorverpakte vis (tenzij goed verhit)
  • In de tuin werken met handschoenen aan
  • Kattenbak door iemand anders laten verschonen

Als aanvulling is het goed om vanaf de kinderwens tot 10 weken zwangerschap foliumzuur te slikken. Hiermee verklein je de kans op o.a. een open ruggetje bij je kindje. De aanbevolen hoeveelheid is 0,5 mg. Je kunt ook een vitaminepreparaat voor zwangere vrouwen kopen, daar zit de foliumzuur bij in. Wanneer er afwijkingen in de familie voorkomen, zoals een open ruggetje of schedeltje of een hazelip, of wanneer je bepaalde medicatie gebruikt voor epilepsie, is het advies een hogere dosering foliumzuur te nemen. Hier heb je een recept van de huisarts voor nodig.

Gerelateerde onderwerpen


Back to Top