Zwangerschapskwaaltjes2018-08-10T13:50:22+00:00

Zwangerschapskwaaltjes

Tijdens je zwangerschap krijg je last van verschillende kwaaltjes. Van gênant tot gewoon vervelend. Het naar de wc gaan gaat je ineens niet meer zo makkelijk af en voor sommige vrouwen behoort misselijkheid tot vaste kost. We hebben de meest voorkomende kwaaltjes voor je op een rij gezet.

Eerste trimester

Pijnlijke borsten
Als je net zwanger bent, ondergaan je borsten een hele verandering. Ze worden groter, gevoeliger en je tepels worden donkerder. Je borsten bereiden zich voor op de melkproductie.

Buikpijn
Door het groeien van de baarmoeder kan je buikpijn krijgen, dit voelt als menstruatiekramp. Deze pijn is normaal. Als de buikpijn steeds erger wordt of je krijgt bloedverlies, neem dan meteen contact met ons op.

Vermoeidheid
Vermoeidheid komt voor bij 90% van de zwangeren. Zwanger zijn kost nu eenmaal veel energie! Soms is bloedarmoede de oorzaak. Luister goed naar je lichaam en geef aan de vermoeidheid toe. Probeer overdag een dutje te doen en ga ’s avonds vroeg naar bed.

Duizeligheid
In de eerste helft van de zwangerschap daalt je bloeddruk. Hierdoor kun je bij lang staan of plotseling overeind komen duizelig worden. Je kunt proberen wat extra zout te eten (misschien heb je al snel zin in nootjes of chips!) of zoethoutthee of dropjes.

Hoofdpijn
Door alle hormonale veranderingen in je lichaam kun je last krijgen van hoofdpijn. Probeer minstens 2,5 liter water op een dag te drinken. Je kan eventueel paracetamol gebruiken (max 4 keer per dag 2 stuks).

Misselijkheid
Door het HCG hormoon kun je tijdens de eerste maanden van je zwangerschap misselijk zijn. Meestal wordt dit gelukkig minder tussen 12 en 16 weken zwangerschap. Als je meerdere keren per dag overgeeft is het verstandig om ons even te bellen.

Opgeblazen gevoel
Het zwangerschapshormon progesteron is de boosdoener van een opgeblazen gevoel. Je darmen werken langzamer en je houdt meer vocht vast. Eet voldoende vezels en drink minstens 2,5 liter water per dag.

Tweede trimester

Bloedneus
Schrik niet van een bloedneus. Ook bloedend tandvlees bij het poetsen komt vaker voor. In de zwangerschap zijn de wanden van de bloedvaatjes in de neus en het mondslijmvlies wat dunner en beter doorbloed. Dit zorgt er voor dat ze wat sneller bloeden. Gebruik een zachte tandenborstel en blijf je tandarts en mondhygiënist bezoeken tijdens je zwangerschap

Duizeligheid bij rugligging
Wanneer je een tijdje op je rug ligt, kan het zijn dat je erg duizelig wordt. Vaak gaat dit snel over door op je zij te draaien. We noemen dit het vena cava syndroom. Het wordt veroorzaakt doordat je baarmoeder op je onderste holle ader drukt. Dit is onaangenaam, maar niet gevaarlijk voor je kindje.
Zorg dat je een extra kussen onder je rug hebt liggen of zet bij een elektrisch verstelbaar bed je rugleuning wat omhoog.

Bekkenklachten
Om het bekken klaar te maken voor de bevalling, treedt er verweking op. Helaas is dit een langzaam proces dat al tijdens de zwangerschap begint. Je bekken wordt hierdoor wat beweeglijker. Veel vrouwen merken dit door pijn in de onderrug of een beurs gevoel in het schaambeen of stuitje, meestal na een vermoeiende dag. Wanneer dit je erg beperkt, is het verstandig naar een fysiotherapeut te gaan.

Brandend maagzuur
Het klepje dat je maag afsluit werkt minder goed meer door het hormon progesteron. Ook drukt je groeiende baarmoeder tegen de maag aan. Hierdoor kan er maagzuur in je slokdarm terecht komen. Vermijd erg gekruid en vet eten, zure dranken en koffie. Gebruik in bed een extra kussen, zodat het maagzuur minder snel omhoog komt. Ook kun je bij de drogist veel middeltjes krijgen die helpen (bijvoorbeeld rennies of gaviscon).

Bandenpijn
Door je groeiende baarmoeder komt er veel spanning op je spieren en banden te staan. Deze rekken steeds verder uit, waardoor je een vervelende stekende pijn kunt krijgen. Doe even een stapje terug en leg er lekker een warme kruik tegenaan.

Harde buiken
Een harde buik ontstaat door het samentrekken van je baarmoeder. Hierbij voelt je baarmoeder heel hard en vaak wat onprettig. Het doet geen pijn. Soms ontstaan harde buiken als je gestresst bent, of als je te druk bent. Bij regelmatig harde buiken moet je het even melden bij ons.

Zwangerschapsmasker
Dit zijn donkerbruine vlekken op de huid, die worden veroorzaakt door een pigmentstoornis onder invloed van hormonen. Deze vlekken komen vooral voor in het gezicht. Gebruik een goede zonbescherming en vermijd direct zonlicht.

Zwangerschapsstreep
Deze donkere pigmentstreep over je buik is niet gevaarlijk en verdwijnt (meestal) vanzelf weer na je zwangerschap.

Derde trimester

De laatste loodjes wegen het zwaarst! Een paar van de minst fijne kwaaltjes hebben dan ook op je gewacht.

Spataderen
Je hormoonspiegel verandert en de hoeveelheid progesteron neemt toe. Hierdoor verslappen je vaatwanden en kunnen je vaten gemakkelijk uitzetten. Meestal gebeurt dit in de kuiten. Ook aambeien komen vaker voor. Dit zijn gezwollen aders rond je anus. Het is een vervelende kwaal die pijn en jeuk veroorzaakt. Drink voldoende water en eet vezelrijke producten. Je kunt ons om advies vragen.

Urineverlies
Je bekkenbodemspieren worden wat minder sterk. Ook drukt je baarmoeder tegen je blaas en kan je kindje ertegenaan schoppen. Probeer regelmatig te gaan plassen en je blaas zo leeg mogelijk te houden.

Ischias
Bij ischias heb je last van een stekende pijn in je beenzenuw. De pijn kan verlicht worden door de plek te masseren, te verwarmen of juist te koelen. Heb je er vaker last van, dan kan een fysiotherapeut je er misschien ervan af helpen.

Jeuk
Zwangerschapsjeuk komt veel voor. De jeuk ontstaat vaak door het oprekken van de huid en is onschuldig. Soms gaat het gepaard met uitslag. Smeer je buik goed in met een olie of vette creme. Mentholgel kan wat verlichting geven. Meld jeuk altijd aan ons!

Kortademigheid
Een sprintje trekken zat er sowieso al niet meer in. Doordat je baarmoeder nu tegen het middenrif drukt, kun je na het beklimmen van de trap al naar adem snakken.

Slapeloosheid
Door je buik kun je niet meer lekker liggen en in slaap komen is moeilijk. Probeer wat ondersteuning te zoeken met kussentjes. Ook moet je vaak plassen. Door de hormonen kun je urenlang klaarwakker naar het plafond staren. Zoek afleiding, ga douchen of wat lezen. Waarschijnlijk heb je (bijna) verlof en kun je overdag even bijslapen.

Kuitkrampen
Lig je net lekker te slapen, zit je ineens rechtop in bed door een enorme kramp in je kuit! Bijna de helft van de zwangeren heeft last van deze kwaal. Kuitkramp kan erg vervelend zijn, maar is ongevaarlijk. Zit niet met je benen over elkaar, zorg voor voldoende beweging, drink voldoende en doe regelmatig rek- en strekoefeningen voor je kuiten. Wat extra calcium/magnesium kan soms ook helpen. Bij acute kuitkramp: Strek je been en trek je tenen naar je toe. Massage en warmte kunnen soms ook wonderen doen.

Striae
Dit ontstaat doordat je huid snel oprekt. Je buik goed insmeren kan helpen.

Vochtophoping
Daar is de boosdoener progesteron weer. Door dit hormoon houd je vocht vast en krijg je dikke enkels, handen, vingers, onderbenen en gezicht. Blijf veel water drinken, probeer te bewegen en je kunt eventueel vocht afdrijvende thee proberen of bleekselderij. Heb je naast vocht vasthouden ook last van hoofdpijn, sterretjes zien, tintelende vingers, misselijkheid of bovenbuikpijn? Bel ons dan meteen!|

Voorweeën
Je lichaam gaat zich langzamerhand voorbereiden op de bevalling en je kunt last krijgen van indalingsweeën en voorweeën. Dit is onschuldig. Wanneer je voor 37 weken voorweeën hebt die pijnlijk zijn en elke 5-10 minuten komen moet je ons bellen.

Wanneer bellen?

De meeste zwangerschapsklachten zijn normaal in de zwangerschap. Er zijn een aantal klachten waarbij het beter is niet te wachten tot je volgende controle of de volgende dag. In dat geval kun je rechtstreeks met ons bellen. Vaak is een telefoontje al voldoende om je ongerustheid weg te nemen! Bij welke klachten bel je de spoedlijn?

Spoedlijn: 06 13 92 21 21

Overmatig overgeven
Zwangerschapsmisselijkheid komt vaak voor. Maar begin je meerdere keren per dag over te geven, dan kan je ons beter even bellen tijdens kantooruren. Wij kunnen controleren of je zwangerschapsmisselijkheid misschien een symptoom is van bijvoorbeeld bloedarmoede of hyperemesis gravidarum (de extreme vorm van zwangerschapsmisselijkheid).

Weeën of buikpijn
Als je nog geen 37 weken zwanger bent.

Vruchtwaterverlies
Als je nog geen 37 weken zwanger bent.

Bloedverlies
Een beetje bloedverlies in het eerste trimester komt vaak voor. Rood bloedverlies in de zwangerschap is altijd een reden ons even te bellen. Word je ’s nachts wakker met buikpijn en bloed je veel? Bel dan meteen.

Hoge koorts
Hoge koorts kan gevaarlijk zijn voor de baby. Bel ook als je tussen de 37,5 en 39 graden koorts hebt zonder duidelijk aantoonbare oorzaak

Na een val op je buik of een plotselinge stoot of trap op je buik.

Het kindje niet voelen bewegen of ineens veel minder voelen bewegen na 26 weken zwangerschap.

Klachten die kunnen wijzen op een hoge bloeddruk zoals:

• erge hoofdpijn
    • pijn rechts boven in je buik
    • een strak gevoel om je bovenbuik
    • pijn tussen je schouderbladen
    • misselijkheid
    • lichtflitsen, sterretjes of vlekjes zien
    • plotseling veel vocht vasthouden