TENS

Werking

TENS (Transcutane Electrische Neuro Stimulatie) is een pijnverlichtingsmethode die berust op de Gate Control Theory van Melzack en Wall. Volgens deze theorie kun je de doorgifte van pijnprikkels beïnvloeden. Pijnprikkels kunnen de ‘poort’ naar de hersenen alleen openen als ze sterk genoeg zijn. Andere prikkels, zoals elektrische pulsen via de huid, zorgen ervoor dat de ‘poort’ voor pijnprikkels gesloten wordt. GeboorteTENS apparaten zijn speciaal geschikt gemaakt voor pijnverlichting bij de bevalling.
Uit een onderzoek onder 1200 vrouwen blijkt dat de TENS in ruim 80% van de gevallen werkzaam is. Vooral bij rugweeën werkt de TENS goed. De mate waarin het werkt kan wel variëren per vrouw.

Instructie

Je brengt de elektrodes aan bij de eerste weeën. Je hebt dan alle tijd om het apparaatje aan te sluiten en je kunt wennen aan de bediening. De bovenste elektroden plak je vlak onder je BH-bandje, de onderste vanaf de kuiltjes in je onderrug naar beneden. Op deze plekken gaan de zenuwen uit je baarmoeder- en bekkenstreek het ruggenmerg in. Zodra je de TENS aanzet, geeft hij lichte elektrische pulsen (schokjes). Je kiest zelf de intensiteit van de pulsen.

Er zijn twee standen waar je uit kan kiezen: “burst” en ” boost”. Burst is de basisstimulatie voor tussen de weeën door, dit stimuleert de aanmaak van endorfines. De boost-knop druk je in tijdens een wee. Dit geeft een stimulans wat de pijnprikkels blokkeert. De bedoeling is dat je de stimulatie zo hoog mogelijk instelt, zonder dat deze onprettig wordt. Dat geeft het beste resultaat.
*** Heb je een hartritmestoornis, pacemaker of epileptische aandoening? Dan mag je geen gebruik maken van de TENS.

Voordelen

Doordat je zelf de pijn kan verlichten, kan je beter ontspannen. Daardoor gaat de ontsluiting vaak sneller. Omdat je minder pijn hebt, ben je na de bevalling ook sneller op de been dan zonder TENS. Minder pijn kost immers minder energie.
Deze methode van pijnstilling is heel fijn, omdat er geen medicatie toegediend hoeft te worden. Met behulp van de TENS is het ook thuis of poliklinisch mogelijk je pijn te verminderen. Je bepaalt zelf de toediening en hoogte van de pulsen, dit geeft controlegevoel en heeft een positief effect op de beleving van de bevalling en de pijn. Met de TENS kan je vrij rondlopen en bewegen. Als je wil douchen of in bad wil, plak je de elektrodes op de strips; je kan ze een aantal keren opnieuw gebruiken.

Huur

De huur van de GeboorteTENS kost €60,- inclusief het setje persoonlijke elektroden t.w.v. €15,-. Je krijgt de TENS van ons mee rond 36 weken en we nemen hem in de kraamweek weer mee terug. Geen gedoe voor jou!
De betaling kan contant of per Tikkie.