Omgaan met pijn

Je uitgerekende datum komt dichterbij. Mogelijk denk je steeds meer aan de bevalling. En aan hoe dit zal verlopen. Hoe voelen de weeën? Hoeveel pijn doet het? Kan ik dat wel aan? En wat is er te doen tegen de pijn?

Hoeveel pijn dragelijk is, verschilt per persoon en per bevalling. Dit kan je als zwangere onzeker maken. Wij willen je graag informeren en ondersteunen om je met het volste vertrouwen de bevalling in te laten  gaan. Er is altijd de mogelijkheid om tijdens het spreekuur je vragen rondom pijn(stilling) te bespreken. Geef het aan als je dit graag wilt, dan plannen we hier extra tijd voor in.

Over het algemeen voelen beginnende weeën als menstruatiekrampen die kort duren en lange tussenpozen hebben. De frequentie en intensiteit bouwen zich geleidelijk op. Tegelijkertijd nemen ook je endorfines (natuurlijke pijnstiller) toe. Zolang de bevalling normaal en vlot verloopt, is pijnstilling (ruggenprik, pethidine, remifentanyl) meestal niet nodig. Warmte, massage en een prettige omgeving kunnen zorgen voor meer ontspanning en daarmee minder pijn. Ook het gebruik van de GeboorteTENS is aan te raden. Bij deze methode van pijnstilling wordt er geen medicatie toegediend. Daardoor is de TENS ook thuis of bij een poliklinische bevalling te gebruiken.
Lijkt jou dit fijn? Huur dan bij ons de TENS.

Meer over TENS

Verloopt je bevalling niet zo vlot, ben je uitgeput of ervaar je veel spanning of angst? Dan kan pijnstilling een goed hulpmiddel zijn. Hiermee wordt de vicieuze cirkel van pijn en niet kunnen ontspannen doorbroken. We hebben een goede samenwerking met de gynaecologen in het Martini ziekenhuis en in het UMCG. Zij kunnen bekijken wat op dat moment de beste pijnstilling is voor jou.

Meer over pijn(stilling)